Zbieranie wywiadów alkoholowych

Dobrym sposobem na uniknięcie pewnego dyskomfortu, jaki niesie ze sobą zbieranie informacji na temat spożycia alkoholu od pacjentki podejrzanej o jego nadużywanie, jest włączenie wywiadu alkoholowego w resztę rutynowego badania kontrolnego.

Jedną z najprostszych i najszybszych metod jest zebranie informacji na temat ilości alkoholu wypijanego tygodniowo. Należy zapytać pacjentkę, ile i jaki alkohol wypijała każdego dnia w minionym tygodniu, zaczynając od dnia poprzedniego i przechodząc przez kolejne dni tygodnia wstecz. Uzyskane informacje powinny zawierać codzienny schemat picia: alkohol wypijany do obiadu, drinki wypijane wczesnym wieczorem itp., rodzaj napojów alkoholowych, czy jest to piwo, wódka czy wino oraz ilość. W ostatnich latach modne się stało wśród kobiet picie mocnego piwa, dlatego ważne są pytania o rodzaj wypijanego alkoholu. Inne ważne informacje zebrane z wywiadu powinny zawierać: czas i miejsce, w którym dochodzi do spożywania alkoholu, osoby towarzyszące przy piciu oraz jakie były odczucia pacjentki w czasie epizodów picia. Lekarz powinien upewnić się, że czy omówiony ostatni tydzień był pod względem wypijanego alkoholu typowy, a jeśli nie to czym różnił się od pozostałych.

Dla większości ludzi picie alkoholu nie jest zagadnieniem wymagającym zastano­wienia się. Jednakże obecnie opracowane zostały pod egidą Królewskiego Towarzystwa Lekarzy Rodzinnych, Lekarzy  i Psychiatrów wytyczne ukazujące bezpieczny/ryzykowny poziom spożycia.

Liczby te mogą być porównane z całkowitą ilością alkoholu wypijanego w ciągu tygodnia, a następnie uzyskane wyniki powinny zostać przedstawione pacjentce. Jeżeli lekarz stwierdzi że ilość alkoholu czy model picia budzi niepokój, również powinien to przekazać pacjentce.

Należy zwrócić uwagę, że tygodniowy poziom spożycia „o małym ryzyku” sugero­wany w tabeli należy rozłożyć na cały tydzień, gdyż na przykład 12 porcji wypijanych po 2 porcje przez 6 dni w tygodniu wywołuje zupełnie inny efekt niż 12 porcji wypitych jednorazowo. Dlatego właśnie warto pytać pacjentkę o takie szczegóły, jak miejsca, w których pije i ludzie, którzy towarzyszą jej w czasie najintensywniejszego picia, poznać momenty zagrożenia. Istnieje kilka dostępnych obecnie publikacji wydanych przez Ro­bertsona i Heathera, które przedstawiają łatwo zrozumiałe informacje na temat: „A zatem chcesz ograniczyć picie alkoholu?” oraz „Wypijmy za twoje zdrowie”.

Niektóre kobiety mogą odczuwać potrzebę ograniczenia spożycia alkoholu, pomimo że sposób, w jaki piją, nie niesie ze sobą problemów. W takim przypadku pomocne okazać się może zaproponowanie im kilku wskazówek. Oto kilka prostych przykładów:

  1. Nie pij codziennie; 2 lub 3 dni w tygodniu nie pij wcale.
  2. Spróbuj znaleźć inne sposoby relaksu i poprawy samopoczucia, np. zapisz się na zajęcia poprawiające sprawność fizyczną. To nie tylko wypełni ci czas, ale również doda ci otuchy i zapewni towarzystwo odmienne od twoich przyjaciół od kieliszka.
  3. Znajdź sposoby bezpieczniejsze niż alkohol do rozwiązywania swoich problemów emocjonalnych.
  4. Nie stosuj alkoholu co wieczór jako środka nasennego. Spróbuj innych technik relaksacyjnych, obecnie łatwo dostępnych.
  5. Nie pij na pusty żołądek.
  6. Przyrządzaj co drugi drink bez alkoholu.
  7. Sącz drinka małymi łyczkami, nie pij dużymi haustami.
  8. Pomiędzy łykami odstawiaj szklankę (kieliszek), w ten sposób wydłużasz czas wypicia alkoholu.
Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.